Zdroj: #skip

Cvičení v  těhotenství – 3. trimestr

 

Dostáváme se do většinou „nejobtížnějšího“ období těhotenství. Ženu čeká mnoho věcí… Čeká jí velký nárůst – a to jak břicha a prsou, tak vlastní hmotnosti. Výrazně se mění těžiště a zvýrazňují se případné potíže, jako například bolesti zad, kyčlí, žeber, spony stydké, chodidel… A hlavně jí čeká to nejhezčí – už bude mít miminko!!! Ale až po porodu… Znám několik žen ze svého okolí (přátelé, klientky), kterým porod vyloženě nevadí. Bohužel jich je ale trapná menšina a většinou se porod bere jako velmi intenzivní zážitek a to ve všech směrech. A to i pro otce, pokud u porodu je. Je to prostě pro všechny celkem velká adrenalinová akce, jak říká jeden můj známý… Ale teď už ke cvičení.

Pozice na zádech už je také zakázaná, takže je třeba u cvičení přemýšlet, jak různé polohy modifikovat tak, aby byly naší těhotné klientce pohodlné a zároveň abychom jimi procvičili, co chceme. Vynecháme už také aktivaci pánevního dna. Nejdůležitější nyní bude ulevit naší „těhulce“ od případných bolestí vhodnými cviky na uvolnění a aktivaci těch správných míst. Ty se ale odvíjí od případných potíží… A k tomu je dobré přidat pár specielních cvičení, které ženu aspoň trochu připraví na blížící se porod. A to je dýchání, které je dobré naší klientku naučit. Budeme se bavit o tzv. psím dýchání a o zadržování dechu. Psí dýchání, neboli mělké, se klientce hodí u porodu ve chvílích, kdy bude potřebovat dýchat a zároveň netlačit, protože bude mít právě vysněnou pauzu mezi kontrakcemi. Zadržování dechu se jí zase hodí naopak při kontrakci, kdy bude porodníkem laskavě vyzvána k tlačení, aby už bylo hotovo. Pokud budete zadržování dechu procvičovat, tak je důležité klientce zdůraznit, aby netlačila! Jinak byste také trénink mohli ukončit záchrannou službou a odjezdem do porodnice… Nezapomeňte na tzv. cévní gymnastiku proti otoku dolních končetin, které většinou přijdou. Pokud je léto, tak je to jistota…

Může se také stát, že cvičení už nebude pro klientku příjemné. Pak jí do ničeho samozřejmě nenuťte a popřejte jí pěkný porod a hodně štěstí. A že se na ní budete těšit po šestinedělí… A vy čtenáři se zase můžete těšit na další článek o cvičení po porodu.


Mgr. Zbyněk Petr
zdravotně-kondiční osobní trenér – Centrum funkčního pohybu
lektor odborných seminářů – Smart Fitness Academy, Pilates Clinic Academy
autor odborných článků – IQPohyb.cz


Získáno ze sekce články serveru aerobics.cz verze 0.99/2.00b/2002+0.25 (14.12.2019 8:55:38)