Zdroj: #skip

Cvičení v  těhotenství – 4. trimestr, cvičení po porodu

 

Po minulých článcích se už konečně dostáváme na konec tohoto miniseriálu – miminko už je na světě a klientka už není těhotná… Jak se nyní zachovat s pohybovou aktivitou? Bude záležet, jaký byl porod a jak se novopečená maminka cítí.

Pokud byl porod přirozený, tedy neoperativní, už druhý den může žena začít pracovat s dýcháním. A to jak s hrudním, tak břišním. Také může přidat lehké protahování dolních končetin, tak zvaná cévní gymnastika. To vše v leže na zádech, do ostatních pozic se může vrhnout až druhý a třetí den. Od čtvrtého dne přidá aktivaci pánevního dna a stabilizační cviky, jako třeba „kočka“, cviky v sedě apod. Plus může přidat cviky na korekci držení těla, které mohlo těhotenstvím dosti utrpět… Dobré je i zařadit lehkou aktivaci prsních svalů, která může ze začátku pomoci tvorbě mléka.

Po císařské řezu se situace mění. V takovém případě se všechno zpomaluje. V leže na břiše by se měla maminka objevit až po vyndání stehů. Pánevní dno aktivovat až po třetím poporodním dni a stabilizační cviky začít zkoušet až od pátého dne.

Ke kondičnímu cvičení by se měla žena dostat až po několika týdnech či měsících. Minimálně po šestinedělí, které není pro miminko, ale pro novopečenou maminku, aby se dala dohromady. Ta by měla během této doby nejen cvičit stabilizační a korekční cvičení, ale měla by také cvičit novopečeného tatínka v péči o miminko. Aby měla čas na sebe a své cvičení, a tak dala své tělo pomalu zpět do kondice… Pokud se přesuneme už do tohoto času, je lepší cvičit po kojení a žena by se neměla kvůli mateřskému mléku pohybovat v anaerobním pásmu, ve vysokých intenzitách. Běžné sporty jsou doporučeny až po úplné regeneraci pánevního dna a břišních svalů.

Máme po těhotenství i po porodu a já doufám, že jste si udělali obrázek o tom, co se v tomto čase se ženou děje a jak přizpůsobit cvičení tomuto „jinému“ stavu…

Mgr. Zbyněk Petr
zdravotně-kondiční osobní trenér – Centrum funkčního pohybu
lektor odborných seminářů – Smart Fitness Academy, Pilates Clinic Academy
autor odborných článků – IQPohyb.cz


Získáno ze sekce články serveru aerobics.cz verze 0.99/2.00b/2002+0.25 (21.11.2017 1:49:37)