Zdroj: #skip

Proč většina diet nefunguje

Hubnutí, hubnutí, hubnutí - pojem, který se opakuje stále donekonečna a je neustálým a vděčným tématem mnoha časopisů, televizních či rozhlasových pořadů. Zhubnout alespoň o kilo je přáním většiny současné populace, která stále více trpí něčím, je se začíná označovat jako civilizační choroba - nadváhou. Vliv na to má dnešní životní styl, hektické tempo, nevhodné stravování, stres; zdá se však , že se lék nějak nedaří nalézt.

Existuje samozřejmě mnoho způsobů, jak zhubnout, diety jsou jedním z nich. Ale po pravdě řečeno - jaké jsou výsledky??? Tyto diety většinou trvají 6-10 týdnů (déle pak už nevydržíme) a během této doby bychom mohli zhubnout (jak jsme si řekli v Cvičením ke štíhlé linii) 3-5kg.
Držíme-li dietu, tento cíl se nám k naší radosti docela snadno dosáhnout podaří, problém nastává, chceme-li si tuto váhu udržet i poté, co přestaneme s "hladověním". Důvodem, proč tyto "nízkokalorické diety" nefungují, je skutečnost, že krátkodobé diety nikdy nevedou k dlouhodobé ztrátě hmotnosti, naopak mohou spíš našemu organismu uškodit. Je to způsobeno tzv. JO-JO efektem. Vezměte si, že např. začnete s dietou, která vám povoluje pouze několik stovek kalorií denně. Vaše tělo uvěří, že se blíží nebezpečí hladu a rychle odpoví nižší výdejem energetických zásob. A to vede samozřejmě k zpomalení metabolismu, který řídí, jak rychle spalujeme potraviny jako palivo. Problémem pak je, že se organismus adaptuje a naučí se přežít na menším počtu kalorií.

Vědci zjistili, že jakmile se jednou náš metabolismus zpomalí, je velmi obtížné jej znovu "nastartovat". Začnete-li s dietou a po určitou dobu jíte např. kolem 1.000 cal / den, tělo se přizpůsobí a funguje při takto nízkém příjmu. Skončíte-li po dosažení vašeho vysněného cíle dietu a vrátíte-li se k svému dřívějšímu režimu, např. 2.000 cal / den před dietou), pro organismus je to šok. Neví, co s nadbytečnými kalorii dělat (vždyť vyžije jenom z těch 1.000 cal), a tak tyto extra kalorie ukládá, jak jinak než ve formě tuku. Co kdyby opět přišla nějaká "doba hladu"! Tímto způsobem se nejenom dostanete velmi rychle na svoji dřívější váhu, ale navíc budete neustále trpět pocitem hladu a nasbíráte další kila. JO-JO efekt na konci každé diety je právě příčinu toho, že tento způsobem hubnutí nefunguje.

V dalších článcích bychom se trochu věnovali některým populárním typům diet a jejich přínosem či nebezpečím pro náš organismus.


Získáno ze sekce výživa serveru aerobics.cz verze 0.99/2.00b/2002+0.25 (11.12.2019 23:10:26)