Zdroj: #skip

Budeme hubnout díky jogurtům?

Pro ty, co se marně pokouší hubnout, máme jednu dobrou radu – zkuste to s mléčnými výrobky, semínky a košťálovou zeleninou – s potravinami, které obsahují větší množství Ca, tedy vápníku. Studie prokázaly, že vápník je nejenom nezbytný pro růst kostí a zubů, pro nervosvalovou dráždivost či krevní srážlivost, ale jeho příjem může hrát roli při regulaci tělesné hmotnosti a tělesného tuku.

Tak jako celý náš metabolismus zůstala také potřeba vápníku v našem organismu stejná po tisíciletí. Blíží-li se období hladu (a s ním spojený snížený obsah vápníku), metabolismus se zpomaluje a šetří se energie. Z vlastní zkušenosti víme, že jakmile začneme nízkokalorickou dietu, nemůžeme s ní přestat, protože bychom okamžitě začali přibírat – a poté mnohdy vážíme víc, než když jsme s dietou začínali (jojo efekt). Je to právě díky úspornému metabolismu, na který organismus přechází při nedostatku potravy.

S tím je spojený také příjem vápníku. Jeho nedostatek je pro organismus signálem, že začne strádat, a tělo snižuje energetický výdej.

Jak vápník působí v našem těle?

Vápník se zřejmě podílí na ovlivnění více fyziologických dějů při metabolismu. Hladina vápníku v buňkách reguluje metabolismus lipidů (tuků) v tukových buňkách. Zvýšené množství Ca stimuluje aktivitu lipogenních enzymů a snižuje tak hromadění lipidů v tukových buňkách.

Vápník hraje také důležitou roli v metabolických chorobách (citlivost na inzulín, obezita apod.). Při studiích bylo prokázáno, že zvýšený příjem Ca vede ke zlepšení těchto onemocnění.

Jak bylo zjištěno, mléčné výrobky mají znatelně větší účinky na množství tělesného tuku než samotný vápník. Nestačí tedy pouze konzumovat vápník jako doplněk stravy, je nutné zvýšit příjem jogurtů, tvarohu, mléka, sýrů apod. Vyloučení mléčných výrobků během hubnutí může vést k tomu, že se žádné výsledky neukáží.

Literatura:

Lékařské listy, 22, (17-18), 2004


Získáno ze sekce výživa serveru aerobics.cz verze 0.99/2.00b/2002+0.25 (15.8.2020 6:34:38)