Zdroj: #skip

Jak o Velikonocích přibrat co nejméně

 

Sváteční chvíle jsme si v posledních letech zvykli spojovat s konzumací velkého množství vysoce kalorického jídla a pití. Takže není nic neobvyklého, když po svátcích s hrůzou zjistíme, že jsme o nějaké to kilo těžší. Abychom se toho vyvarovali, je nutné změnit své zvyklosti, a to nejen stravovací, ale i pohybové.

Začněte už při přípravě a vyhněte se uždibování
Pokud si nedokážete představit Velikonoce bez velikonočního beránka, mazance a dalších sladkostí, pokuste se alespoň upéci jejich zdravější nízkotučnou variantu s nižším podílem cukru. Vhodné je také nahradit alespoň část bílé mouky moukou celozrnnou, bílý cukr medem nebo cukrem třtinovým. Sladké velikonoční pokrmy je vhodné konzumovat v malém množství nejlépe k snídani nebo dopolední svačině. Vyvarujte se jejich mlsání a uždibování mezi jídly. Domácí prostředí si upravte tak, aby vás zbytečně nelákalo ke zvýšené konzumaci jídla. Nenechávejte jídlo, sladkosti a další pochutiny volně přístupné na stole.

S vajíčky si dávejte pozor, ale zakázaná nejsou
O velikonočním pondělí nám tradičně naše děti a někdy i naši muži vykoledují větší množství vajec. Ačkoli vejce bývají kvůli vyššímu obsahu cholesterolu zatracovaná, není potřeba z nich mít strach, neboť také obsahují lecitin, který množství cholesterolu v krvi snižuje. Vejce mají vysoký obsah plnohodnotných bílkovin (obsahují všechny aminokyseliny pro člověka nezbytné, a to v poměru, který je nejpříznivější ze všech běžných potravin). Dále obsahují tuky, vitamíny (zejm. A, E) a minerální látky (zejm. fosfor, draslík a vápník). Ti, kdo se léčí s vysokou hladinou cholesterolu, kardiaci apod., by měli být při konzumaci vajec střídmí a měli by upřednostňovat bílky.

Maso doplňte zeleninou
Na velikonočním stole nechybí ani maso. Typické jsou především kombinace masa, zvláště sekaného s vejci nebo s pečivem, a různé nádivky či směsi. Pro přípravu těchto masových pokrmů a nádivek si vybírejte maso libové, například kuřecí, králičí, jehněčí apod. Nedílnou součástí téměř každého pokrmu by se měla stát zelenina, která má nízkou energetickou hodnotu a obsahuje kromě potřebných minerálních látek a vitamínů také velké množství vlákniny, která má příznivé účinky na funkci střev, a díky své schopnosti zvětšovat v trávicím traktu svůj objem dříve navozuje pocit sytosti.

Alkoholu je lepší se vyhnout
V období svátků se také zvyšuje tendence ke konzumaci většího množství alkoholických nápojů. Alkoholické nápoje, stejně jako potraviny, dodávají našemu tělu energii, a pokud je konzumujeme ve větším množství, mohou i ony přispět k přibírání na váze. Pokud si velikonoční svátky bez kapky alkoholu nedokážete představit, pak dejte přednost sklence suchého vína, které dodá do těla méně energie než destiláty či sladké likéry. Nezapomínejte také na dostatečný přísun nealkoholických nesladkých tekutin.

Součástí svátečních dní by se měla stát i pohybová aktivita! Aktivně strávené jarní svátky s rodinou či přáteli jsou tou nejlepší prevencí „svátečního přibírání na váze“.

Něco o autorce:
Gabriela Sadíllková - výživová poradkyně. Kvalifikaci jako Poradce pro výživu získala v akreditovaném vzdělávacím zařízení MAHRA, spol. s r.o. po absolvování rekvalifikačního kurzu Výživový poradce a sportovní dietolog v roce 2011.


Získáno ze sekce výživa serveru aerobics.cz verze 0.99/2.00b/2002+0.25 (18.7.2019 6:27:29)