Zdroj: #skip

Výživa ženy v období před otěhotněním

Smyslem správné výživy v období před početím je stabilizovat metabolismus ženy, dosáhnout a udržet optimální tělesnou hmotnost budoucí matky a zabránit vzniku patologických stavů u plodu i matky.

Kyselina listová
Velký význam před početím má kyselina listová. Většina žen jí má spíše nedostatek, a proto je vhodné, aby ženy konzumovaly potraviny bohaté na kyselinu listovou (droždí, játra, pšeničné klíčky, luštěniny, listová zelenina a ořechy).
Při jejím nedostatku před početím hrozí defekt vývoje neurální trubice dítěte. Ženy plánující těhotenství by proto v období otěhotnění měly dostávat dalších 0,4 – 0,8 mg kyseliny listové denně. Kyselina listová by měla být podávána nejpozději 4 týdny před otěhotněním a během prvního trimestru těhotenství.

Železo
V České republice má nedostatek červených krvinek 10% žen v plodném věku a až 38% žen trpí skrytým nedostatkem železa. Výskyt skrytého nedostatku železa v prvních dvou trimestrech těhotenství je spojován s dvojnásobně vyšším rizikem předčasného porodu a až trojnásobně zvýšeným rizikem potratu a nízké porodní hmotnosti novorozence. Proto se v rámci primární prevence a zejména při prokázané anémii doporučuje ženám v období před početím podávat železo v denní dávce 60-120 mg.

Nekomplikovaný průběh těhotenství zajišťuje také dostatečný příjem nenasycených mastných kyselin ve stravě ženy.


Získáno ze sekce výživa serveru aerobics.cz verze 0.99/2.00b/2002+0.25 (18.7.2019 6:56:19)